Monday, November 17, 2008

Perternakan Eisenia Fetida untuk apa …. ?






Semenjak menceburi dunia ternak cacing ini, hidup aku dan keluarga ‘terarah 100%’ terhadap projek yang baru bermula ini, agar modal yang dilabur mendatangkan hasil yang memberansangkan kepada kehidupan kami sekeluarga.


Kenapa orang menternak cacing? Antaranya ialah untuk mendapatkan baja organic cacing atau vermikompos. Begitu juga aku dan Juara Agro Resources… target kami adalah untuk menghasilkan baja vermikompos ini daripada 10kg cacing Eisenia Fetida atau lebih dikenali sebagai cacing harimau (tiger worm).
Baja organik cacing (vermikompos)

Baja organik kotoran cacing tidak menyebarkan bau, bersih dari kotoran maupun serangga. Baja yang terhasil dari kotoran cacing ini sangat baik untuk tanaman sayuran, tanaman tahunan, buah-buahan dan tanaman hiasan. malahan merupakan baja organik yang mesra alam.

fakta Penggunaan vermikompos berbanding baja kimia adalah 1:3. Artinya 1 kg vermikompos bersamaan 3 kg baja kimia.

Kebaikan kegunaan baja organik kotoran cacing adalah baja ini dapat meneutralkan lebihan asid tanah dan menjadikan tanah lebih gembur. Tanah juga tidak cepat padat seperti halnya kalau memakai tinja haiwan.

Baja Vermikompos adalah baja organik yang mengandungi NPK yg mudah diserap (phyto-soluble) oleh pokok, trace element, mikrob berfaedah (nitro & phoshobactors), asid humic / fulvic, ph neutral, pest repellant semulajadi, penggalak pertumbuhan/buah dll.

Faktor penjimatan / keuntungan penggunaan Vermikompos:
* kurang pembajakan antara musim
* kurang masalah perosak
* pertambahan pengeluaran hasil
* mutu rasa & ketahanan hasil (rasa crunchy & shelf-life lebih lama)
* penjimatan dari segi pengurangan penggunaan baja setelah musim ketiga apabila mutu tanah sudah dapat dipulihkan kerana vermikompos memulihkan tanah agar pokok dapat menyerap nutrien dengan lebih efisien..

No comments: